Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

lördag 24 april

Publicerad 2010-04-24 20:43:14 i Blandat,

Ännu en härlig vårdag! Tyvärr har jag inte varit ledig som jag brukar en lördag utan jobbat eftersom vi har haft öppet hus på skolan. Det gick bra. Barnen var lugnare än vanligt och föräldrarna nyfikna och pratglada.

Leia har fått vila idag. Ska försöka rida henne ungefär varannan dag, så hinner hon smälta allt det nya. Men barnen ville gärna rida, hela gänget, så vi gick ner och tog in Dennis och Vilma. Vi gav dem lite hö, men Dennis betedde sig konstigt och trots att han är ett matvrak så rörde han inte maten. Något var uppenbart fel. Sedan la han sig ner och då fattade jag - kolik. Snabbt ut och gå, sprutade i honom parafinolja och efter några vändor runt byn rasslade det till i magen på honom och han släppte en stor bajs. Skönt. Direkt efter spetsade han öronen och började leta efter något att äta så då förstod jag att faran var över, för den här gången. Jag har stor respekt för kolik och är alltid beredd att ringa veterinären om det inte släpper efter mitt första försök med promenad och olja.

Lillkillen och tjejen red Vilma en stund men storkillen hann tröttna på att vänta och gav sig av på cykeln i stället.

Ha en trevlig lördagskväll önskar UZ



Kommentarer

Postat av: Oliivia

Publicerad 2010-04-24 21:15:20

Tur att det gick bra med Dennis, blev lite orolig innan jag hann läsa färdigt allt !

Ha det bra ! Pussar och Kramar !

Postat av: Lina i Boda

Publicerad 2010-04-25 10:02:21

All respekt för kolik! Det är smärtsamt och kan vända från magknip till livshotande på nolltid. Skönt att det gick bra.

Postat av: Oliivia <3

Publicerad 2010-04-25 20:18:55

sv: Det va bra ! Vi ses imon på ridlektionerna ;)

Kramar <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela