Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

Vilma

Publicerad 2010-04-01 22:54:47 i Vilma,

 

Vilma är vår snälla shettis. Hon är en mysig svartskäck, född 2000 och fyller alltså tio år i år. Oj, vad tiden går fort.

Vi köpte henne när hon var sex månader från en gubbe som hade en hel hage full med shettisar. Hon skulle agera sällskapsdam åt min gamla barnponny Balett. Men när Balett vandrade vidare till de evigt gröna ängarna år 2003 beslöt vi att behålla Vilma ändå.

Goare barnponny får man leta efter. Visst har hon sina shettissidor. Hon kan dra i väg med barnen ibland, speciellt när hon är hungrig och gå sin egen väg, men när man rider och kör henne är hon snällare än snällast, alltid pigg och glad.

Hon drabbades av fång 2007 och sedan dess är det en daglig noggrann kontroll av hennes välmående från och med april till september, under dessa månader måste hon gå på begränsat bete och egentligen bara äta hö. Oktober till mars kan hon gå med sina hästkompisar och leva normalt hästliv och det gör att jag ändå känner att hon får ett bra liv trots fången.

Hon rids av dottern och av grannbarnen. Eventuellt blir det debut på klubbhoppning för dottern i vår, men vi tar det i den takt som känns rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela