Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

onsdag 30 juni

Publicerad 2010-06-30 16:53:24 i Blandat,

I dag har vi haft en vilodag här på Mattis. Systeryster med stor- och lillkusinen är på besök och eftersom solen gömmer sig bakom molnen passade det bra att ta det lugnt här hemma och inte hänga vid stranden som vi gjort de andra dagarna. Skönt. Har hunnit städa undan lite också. Det blir en hel del grus när barnen springer in och ut och in och ut igen ...

Har också dammat av den gamla boken Att bli med föl som jag fick av en av författarna Lennart Peterson Brodda när jag gjorde ett porträtt på honom för Skånskan 1998, länge sedan nu. Intervjuade honom en sommardag på en äng bland massor av travhästar och det blev ett jättefint reportage. Boken som jag fick har jag bara haft användning för en gång sedan dess. När Sonny fick ett föl efter Opius år 2000. Han hette Bernhard och var stor och fux och honom tvingades vi avliva när han var två för han hade krossat ett bakknä. Bakknän verkar vara något som spökar för mig ...



Tidigare har jag bara fått två föl förutom Bernhard, 1991 då Balett fick Dennis och 1995 då Sonny fick Jameson som var efter Gold Löwe. Jameson lever inte heller längre, tyvärr, och det är väl därför som Leia är så viktig och värdefull för mig.

Och nu om vi har tur så är det Fia Finemang som ska få nästa föl här hos oss. Spännande och roligt.

På återseende UZ

Kommentarer

Postat av: Olivia

Publicerad 2010-06-30 20:22:16

Ska ni till stranden imon?

Du får ringa i sånnfall ;D

Kramar <3

Postat av: Lina

Publicerad 2010-07-01 06:20:50

Tack skall du ha, Ulle! Hoppas att även jag får damma fram min fölbok nästa sommar! Vi håller tummarna! Jag rider ju inte in islännningarna förrän de är 5 år och med ett års dräktighet blir det 6 år. Perfekt i tid! Då är våra tjejer 20 & 21 år och förhoppningsvis flyger de på egna vingar in i vuxenlivet då. Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela