Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

fredag 14 maj

Publicerad 2010-05-14 22:11:10 i Blandat,

Härliga fredag, härliga lediga fredag. Hela familjen har varit hemma idag. Kompisarna har kommit och gått, fullt hus nästan hela dagen.

En av tjejens kompisar är ponnytjej så jag passade på att locka med dem på en ridtur på förmiddagen. Vi red i skogen och klättrade. Leia var pigg och framåt och ponnierna skötte sig fint. Sen skulle vi rida över Lund hem, och allt gick bra tills vi kom fram till en av hagarna där det helt plötsligt gick kor. Jag fick snabbt erfara att Leia har koskräck. Hon tvärstannade, blåste upp sig, vägrade gå en meter framåt, stegrade sig och fick smått panik för att de små korna tittade på henne. Ponnyerna tog det lungt och jag hoppade av, sakta men säkert kunde jag övertala henne att gå framåt. Leia gick i passage förbi korna utan att ta blicken i från dem. Hu, vad hemskt hon tyckte det var. Men vi klarade det och jag hoppade upp och vi red vidare som om inget hade hänt. Lite extra trött var hon sista biten hem så jag promenderade en bit, men det var nog mer trötthet i huvudet än i kroppen. Funderar på att låta henne gå i en hage bredvid kor, hur ska hon annars kunna vänja sig vid dessa gulliga djur?

På eftermiddagen fick vi gäster. Gästernas barn ville så klart rida och vi tog in Vilma för en liten promenad. Tjejen frågade om hon inte fick ta med Fia, bara skritta lite barbacka. Jag tänkte att det inte kunde vara någon fara så jag sa ja. Lyckan strålade ur tjejens ansikte. Hon gick själv och hämtade henne, satte på henne grimma, ledde in henne i stallet, borstade av henne och tränsade henne. Fia bara följde med. När tjejen äntligen hoppade upp såg hon så glad ut att äntligen få följa med ut igen. Hon dansade fram och tjejen och hon var så fina ihop. Samspelta och följsamma, trots att de inte fått många ridstunder tillsammans alls. Vilket fint par de skulle bli?

Jag hoppas och hoppas och hoppas att hon ska bli frisk igen. Stretchingen gick bra i dag med så hon verkar inte ha så ont av det längre. Men jag ser att hon gör sitt konstiga hoppsasteg fortfarande ibland när hon går från trav till skritt i hagen ...

Nu är det kväll och vi intar soffan, ha en skön afton önskar UZ

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela