Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

Söndag 5 juni

Publicerad 2011-06-05 08:12:19 i Blandat,

Vilken helg! Sol och bad, ledigt och skönt. Precis vad jag behöver ...

En liten uppdatering om hästarna:

Fia - gör sitt jobb som mamma alldeles ypperligt, hon vårdar sin lille son och övervakar honom med moderlig kärlek och överseende. För hon tycker nog att han är lite jobbig ibland.

Manboy - växer så det knakar. Han är lika kaxig fortfarande. Han har provat att ha grimma på sig och i natt har han sovit ute för första gången.

Saga - betar och blir tjockare ... nu har jag släppt ihop henne med sto och föl och det har gått fint. Tjejen rider med sina kompisar och i går tömkörde jag henne. Det gick fint.

Vilma - står inne en hel del, eller går ute med munkorg. Hon ömmar marginellt på det hårda gruset på vår lilla väg men rör sig helt obehindrat på gräs, smågrus eller asfalt. Men jag håller järnkoll på henne. Fång är förädiskt. Tjejens kompisar rider henne och hon verkar hålla humöret upp trots att hon inte får gå på bete med sina kompisar hela dagarna.

Leia - har nu flyttat till en ny tjej. Hon protesterade lite när hon gick på transporten men hade stått blixtstilla under resan. Skönt. Den nya ryttaren är en vuxen tjej med en son som rider och tävlar. Hon har tävlat mycket ponny som ung och har ridit och utbildat många unghästar. Just nu har hon en egen häst som är skadad och tycker därför att hon har tid och lust att ta sig an min Leia. Vi får väl se, jag vill ju inte att hon ska flytta runt för mycket. Skit att hon är för vass för mig, jag vill ju så gärna rida henne, men klarar inte av att möta hennes krav och energi. På nåt sätt måste jag, under tiden som hon utbildas, hitta en möjlighet för mig själv att komma igång med ridningen och bli självsäkrare och duktigare .... hur det nu ska gå till.

I dag blir det först lite jobb, jag ska göra ett jobb för tidningen, intervjua en tjej som debuterar utomlands med sin häst i veckan. Det blir både att skriva och fota. Sedan blir det väl sol och bad hela dagen. Vädret verkar vara fantastiskt.

Ha en skön söndag önskar UZ

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela