Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

Lördag 13 november

Publicerad 2010-11-13 09:26:45 i Blandat,

På Mattisgården är allt som vanligt. Vi jobbar och pusslar för att vardagen ska fungera. Det är utvecklinssamtal, födelsedagar, träningar och hästbestyr.

Något som tagit mycket energi från mig den senaste tiden är en tvist som jag haft med ett postorderföretag. Vi behöver ju en ny sadel till vår lilla Saga och på Blocket hittade jag en annons om en fin ny ponnysadel av ett välkänt märke, svart och i läder, priset var fantastiskt och jag trodde att jag jag skulle göra mitt livs klipp. Jag ringde försäljerskan för att diskutera storlek och hon talade väldigt gott om sadeln så ett tag funderade jag på att köpa två i olika storlekar för att sedan sälja den som inte passade ... med det märket så skulle jag helt säkert få tillbaka mina pengar.

När sadeln väl kom var jag förväntansfull och lycklig - ända till jag öppnade kartongen.

Sadeln var hård och stel och till största del gjord av plast/syntet. Den var inte heller av det märke som det stod i annonsen ... jag blev jättebesviken och visste inte riktigt hur jag skulle lösa detta.

Men jag mejlade företaget och frågade om öppet köp och hur det fungerade. Då påstår försäljerskan att den är såld på rea och då gäller inte öppet köp - men att hon ändå ska ta tillbaka den ... min besvikelse började förvandlas till irritation ...

Jag skickar ändå tillbaka sadeln mot efterkrav så att jag säkert ska få tillbaka mina pengar. Då får jag beskedet att hon inte löser ut någon sadel mot efterkrav och att den absolut skulle ha gått med posten och inte med buss som jag skickat den med. Den informationen har hon inte alls nämnt tidigare och jag börjar bli mycket irriterad och tar kontakt med Konsumentupplysningen och börjar läsa in mig på Konsumentköplagen.

Mitt nästa mejl till henne är mer formellt och jag hänvisar till lagen och skriver att jag reklamerar sadeln på grund av felaktig marknadsföring. Jag kollar även upp sadeln på leverantörens hemsida och där står det tycligt att den faktiskt är av syntet och läder. Försäljerskan har helt enkelt lurat mig. Vi mejlar fram och tillbaka och efter påtryckningar tar jag bort efterkravet så att hon ändå kan hämta ut sadeln ... då påstår hon att sadeln är skadad och att hon inte ska ta tillbaka den ... nu blir jag riktigt förbannand.

Jag kontaktar först märkesleverantören via telefon och ifrågasätter hela situationen, att de levererar en sadel i läder och syntet utan märke, som sedan saluförs som en sadel i läder och av ett känt märke. Är inte detta lurendreieri på hög nivå? Leverantören håller med mig fullständigt, men säger samtidigt att han inte kan lägga sig i en tvist mellan återförsäljare och slutkund. Jag ringer också fraktföretaget för att höra vad som hänt i frakten, men de kan inte se någon skada på emballaget och ifrågasätter skadan på sadeln.

Jag ringer försäljerskan men hon går inte att prata med så då mejlar jag och förmedlar mitt samtal med leverantören samt hotar med att anmäla allt till allmänna reklamationsnämnden. Då får jag återigen ett mejl om att hon ska lösa problemet och hämta ut sadeln.

I nästa mejl jag får av henne påstår hon att hon inte får hämta ut sadeln för att jag reklamerat en fraktskada ... suck ... nya samtal och mejl fram och tillbaka om vem som reklamerat vad och tillslut får jag besked om att bussbolaget ska lämna ut sadeln till henne så att jag kan få mina pengar .... och här är vi nu ... i väntan på att jag äntligen ska få mina pengar för sadeln.

Vilken härva, och vilka oseriösa företag det finns. Vi har fortfarande ingen sadel till Saga men jag ska aldrig mer köpa en via postorder.

Nu till roligare saker. I går kom stalltjejens egna ponny Dagmar hit. Så nu är det fullt i stallet och vi kommer förhoppningsvis få fart på ridningen. Dagmar är en c-ponny, welsh så klart! Hon har varit riden och tävlad mycket men har senaste året gått med föl hos uppfödaren. Nu ska hon ridas fram till våren så får vi se vad som händer sedan. Skoj =)

I dag blir det stallpyssel och kanske en liten skrittur med Dagmar och Saga!

Ha en skön lördag allihop önskar UZ

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2010-11-13 18:47:12

Jisses, vilken soppa! Stå på dig och anmäl definitivt om det inte löser sig. Jag förstår om du är tvärilsk och duktigt besviken. Fortsätt kämpa! Kram Lina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela