Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

Lördag 26 mars

Publicerad 2011-03-26 12:44:55 i Blandat,

I dag har min käraste Leia äntligen åkt i väg på utbildning. Jag fasade för resan, vi har lasttränat hela veckan utan problem, men hon har så stark flyktinstinkt så jag var rädd att hon skulle få panik när vi äntligen körde i väg. Trots att jag lovade mig själv att vi skulle köra henne ofta för att träna så har det inte blivit av. Nu var det två år sedan hon åkte senast ...

Men allt gick bra, och visserligen gungade hon lite fram och tillbaka, så att hela bilen gungade, men allt gick ändå vägen - tack vara mannen och morfar. Ni är bäst!

Så nu väntar vi på första rapporten, det ska bli så spännande att höra vad utbildaren tycker om min lilla tjej.

Annars rusar dagarna på som vanligt. Vinterns återfall i förra veckan knäckte mig nästan, men i dag när vårsolen värmer, så är allt glömt och förlåtet. Härliga vår!

Tjejen tränar sina båda ponnier, hon håller igång både Vilma och Saga och nästa söndag kanske debuten sker för alla tre. Det är klubbhoppning på ridklubben och planen är att åka dit.

Fina Finamang växer och växer om magen. Hon står inne på nätterna nu för att hon ska få chans att vila i lugn och ro. Jag är osäker på om det bäst att hon fölar ute eller inne, men kontrollbehovet i mig gör att jag förmodligen vill ha henne inne, men vi får se ...

Nu ska jag ge mig ut i solen igen, kramar och på återseende önskar UZ

Kommentarer

Postat av: Lina & Cärla

Publicerad 2011-03-27 09:02:32

God morgno Ulle,



För mig finns bara ett alternativ med fölningen: ute!



När Tinna fölade sist (Sól) satt jag i gavelrummet och tittade på henne. Det var vid tolvslaget en julinatt. Då såg jag verkligen hur rätt det var för henne att vara ute och ha stor yta att röra sig på.



Strax innan fölningen startade vandrade hon runt, runt, runt i hagen. Huvudet var sänkt och jag riktigt såg hur viktigt det var för henne att få vandra. Hon vandrade i stora svängar. Efter kanske 10 minuters vandring lade hon sig ner och fölade på bara några minuter. Tinnas egen box inne är tämligen stor (16 m3), men ynka liten för en fölvandring...



Vilket som är rätt vet man aldrig förrän man har facit i hand, men tänk på att det är hon som skall föla...inte du! Om du har en "ren hage" i närheten av huset kan du ha lika stor koll på henne från fönstret och du står du inte henne när det är dags. I alla fall islänningarna behöver sällan hjälp vid en fölning, bara övervakning lite i bakgrunden.



Spännande...jag längtar lika mycket efter mitt lilla föl som du!



Kram!



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela