Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

Söndag 28 oktober

Publicerad 2011-10-30 07:06:02 i Blandat,

Då var vintertiden här och man vaknade och hade en hel timme till godo. Det tyckte dock inte hästarna som ville ha mat på sin vanliga tid. Så klart!

Fia har stått inne i natt för att hon ska få vila från sin lille pojk lite. Och han nöjer sig galant med sina extramammor Majsan och Vilma.

I går var det klubbhoppning igen. Tjejen och Saga hoppade två gånger i 50 cm, men första gången stannade hon på ett hinder och andra sprang hon förbi. Min glada och stabila tjej var nöjd ändå för hon tyckte hon hade god kontroll och galopperade runt hela rundan. Så visst var det framsteg och en nyttig träning för henne och den lilla ponnyn.

Om tre veckor är det dags igen och sedan tar vi en vända till grannklubben för att prova 55 cm veckan efter.

Min fina lilla Leia har skadat sig i hagen hos fodervärden och är just nu konvalecent. Hon har förmodligen fastnat i något och skrapat upp bakbenen. Ett sår var djupt men de övriga var ytliga. Tyvärr har det blivit mugg på benet efter bandageringen så nu är det mest det som ställer till det för henne.

Majsan och jag kämpar på med vår ridning. Det är superduperkul och jag har träningsvärk efter varje lektionspass. Just nu är de magen som ansträngt sig mest. På onsdag när det är lov kanske jag tar med henne till tjejens hoppträning. Det kan bli roligt.

Fia har haft ett bakslag, men jag fick tips om glucosamin som ska smörja leder och det verkar faktiskt som det fungerar. Målet är att fortsätta rida henne så att hon bygger muskler och på så sätt får lättare att hantera "vad det nu är" i bakdelen på henne. Jag masserar henne, men tyvärr räcker inte riktigt tiden alltid till det också.

Vår lilla Vilma har fått höstenergi och är mer eller mindre överladdad. Igår fick tjejen galoppera henne på ängen för att hon skulle få springa av sig lite. Mysiga lilla ponny!

Ha en trevlig söndag och på återseende  önskar UZ

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela