Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

Första lektionen

Publicerad 2010-04-05 20:27:31 i Blandat,

I dag har det varit en riktig hästdag. På förmiddagen tog jag in Fia och borstade henne riktigt ordenligt. Hon måste ju vara fin när vi ska åka bort på onsdag. Sedan tömkörde jag henne upp till paddocken för att kolla om hon fortfarande rörde sig så där konstigt. Och det gör hon. Sedan gick vi hem igen och hämtade våra egenkonstruerade övningsskaklar och provade lite med dem och det gick fint. Fortfarande spänd, men hon gör verkligen inget.

På eftermiddagen kom en kompis till dottern hit och vi tog in alla hästarna. Vi gjorde i ordning Dennis, Vilma och Leia och gav oss sedan av till paddocken för en liten lektion. I paddocken mötte ytterligare tre hästar upp.

Dottern och kompisen kämpade på med sina ponnier och kompisen som är riktigt hästvan fick i gång den gamla Dennis riktigt bra. Han tjurade lite men hon gav sig inte och då skötte han sig hyfsat till slut.

Leia blev trött av att bara gå dit, men vi provade ändå. Hon följde de andra i skritt men det var lite svårare i trav. Några bocksprång blev det men inte värre än att jag satt kvar. Tränaren tyckte minsann att hon var en trevlig liten häst och i läxa fick vi att rida ut och framåt. Hon behöver lite mer eget driv.

Jag är jättenöjd och tycker att händelsen blev en nyttig erfarenhet för oss. När vi gick hem ledde jag henne och hon verkade vara nöjd och belåten hon också. Nu är de nattade för kvällen, så får vi se om det blir något hästigt i morgon igen.



Trevlig kväll! UZ



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela