Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

tisdag 13 april

Publicerad 2010-04-13 20:14:53 i Blandat,

Nu märks det att vardagen är här. Kom hem strax innan fem och tjejen skulle iväg till UV vid sex. Vi hann läsa läxorna innan, laga lite mat och sedan gick vi ut till hästarna, samtidigt som tjejen åkte iväg.

Släppte ut Vilma som fått stå i uteboxen hela dagen. Jag vågar inte låta henne äta några längre stunder. Vårgräset är förrädiskt för en fånghäst. Och jag har redan känt värme i fötterna på henne så jag är hellre lite extra försiktig än tar några chanser. Vilka lycka för henne att komma ut. Hon rullade sig, och rullade sig och rullade sig. Hann tänka tanken - kolik, men precis då drog hon iväg i världens glädjerus med bocksprång som var högre än hennes egna drygt 100 centimeter. Hon var helt enkelt skogstokig. Så jag kunde lungt släppa tanken på kolik och skratta åt hennes galna upptåg i stället. Dennis stod surt och såg på men passade på att smita in i uteboxen för att äta upp resterna av hennes hö - matvrak.

Fia Finemang och Leia körde också några varv i hagen, leran skvätte och flera gånger tyckte jag att Fia saktade av utan att göra sina konstiga trippsteg med bakbenen. Åhh, vad jag hoppas på att hon är bättre.
Vi mockade boxarna och tog sedan in de stora hästarna. Jag borstade av leran av både Leia och Fia och sedan kom mannen och hjälpte mig med stretchingen. Idag tyckte jag att hon slappnade av lite, lite fortare är tidigare. Kanske börjar hon bli van vid rutinen. Jag hoppade över linimentet idag för jag vill inte att hon ska bli öm i huden. Men jag masserade och hon verkar tycka att det är ganska skönt.


Jag har fått schemat för sommarens arbete, återgång till tidningsvärlden. Ska bli jätteroligt. Mest kvällspass och redigering. Totalt sett 23 dagar så jag hinner vara ledig en hel del också. Vilken tur jag har som har två yrken och möjlighet att jobba på två jobb. Lönen för sommarens jobb går in på hästkontot och det gör att familjens ekonomi inte drabbas så hårt av mina hästäventyr.

Nu är det läggdags för barnen och sedan ska jag softa i soffan lite, och tänka igenom morgondagens skoldag.

Må gott önskar UZ

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2010-04-14 07:09:31

Hej Ulle! Så roligt att du börjat blogga igen! Tack för hälsningen! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela