Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

torsdag 22 juli

Publicerad 2010-07-22 22:15:39 i Blandat,

En dagstur med familjen till Börjes i Tingsryd blev det idag. Åskan slog sönder vårt elaggreagat och vi måste ju ha ett sånt för att hålla hästarna i hagen, speciellt lilla Vilma.

Vi stannade i Växjö på vägen ner och inhandlade en bättre begagnad traktor till lillkillen, en sådan man åker på och med vagn. Snacka om att han var lycklig ... så nu blir det en liten morot för honom att sluta med blöjan, annars är blöjan något som han inte kan leva utan ...

Leia och Fia har gått i sommarhagen hela dagen, men nu är de hemma igen. Tycker att det är skönt att ta hem dem varje kväll för att kolla över eventuella sår och insektsangrepp. Speciellt Leia är lite angripen på bringan, men jag smörjer henne med S-ryd salva, har sprutat på insektsmedel och ger dem dessutom vitlök att äta. Hoppas att det hjälper lite i alla fall.

I går bokade jag förresten massage till Leia, hon känns ibland lite stel och öm i musklerna så jag vill gärna att någon känner igenom henne ordentligt. Massören har också lovat att titta lite på Fia eftersom hon nu var stelare i bakdelen igen. Man kan inte massera en dräktig häst men att känna på henne och se henne röra sig kan ju inte skada. Spännande, det blir första hästmassagebesöket för min del.

Massören är inte någon främling utan tjejen som vi köpte Balett av en gång i tiden. 1981 tror jag att det var. Balett var ett underbart och personligt welsh mountainsto, min första ponny, mamma till Dennis, och hon fick stanna hos oss till 2003 då hon var 33 år gammal och det var dags för henne att vandra vidare till regnbågslandet.

Nu blir det jobb i morgon igen, ska faktiskt jobba dag, och skriva, så på lördag eller måndag kanske det kommer en liten artikel av mig i tidningen igen =) Ska verkligen bli kul.

Sov gott önskar UZ

Kommentarer

Postat av: LOUISE SJÖGREN, Westernryttare som satsar mot eliten!

Publicerad 2010-07-23 19:03:52

sv: Åh, vad roligt! :) Ja, jag hoppas på ett riktigt bra reportage! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela