Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

Finemang

Publicerad 2010-03-31 21:14:28 i Finemang,


Finemang som vi även kallar Fia är ett sexårigt welshsto. Hon är skimmel och är visad ett flertal gånger med avelsdiplom, gångartsdiplom och hoppdiplom. Hon har fått ett föl.

När hon kom till oss för precis ett år sedan var hon i stort sett bara insutten. Vi red in henne långsamt och försiktigt och hon svarade med att vara positiv och samarbetsvillig. Hon är helt enkelt en underbar häst med ett suveränt psyke.

Vi kom så långt att vi debuterade henne på en klubbhoppning, 40 cm och 50 cm, och vi kom hem med två clear round-rosetter. Lycka!

Men strax därefter upptäckte vi en rörelsestörning, en diffus hälta. Sju månader och ett antal klinikbesök, röntgen, ultraljud, equiterapeuter, kiropraktor, sadelutprovare och hovslagare så har vi fortfarande inte löst gåtan med vad det är som gör att hon rör sig konstigt.

Det sista veterinären ordinerade var ett års vila och betäckning, eventuellt lite promenadridning. Och det är väl på det spåret vi är. Jag har tittat ut en hingst och vi är helt inne på att hon ska ta det lungt i ett år. Jag har dock bestämt att vi ska försöka köra in henne, eftersom jag tror att det kan vara ett bra sätt att stärka hennes muskler och kropp.

Men jag har inte riktigt gett upp ännu, det blir ett försök till och denna gången till en osteopat. Kanske, kanske har han svaret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela