Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

söndag 16 maj

Publicerad 2010-05-16 21:10:29 i Blandat,

Vilken underbar drömdag! Blev hämtad klockan sju av två av byns ponnymammor, målet för resan var Ekbäckens stuteri i Valdermarsvik som föder upp drömrasen welsh mountain. Resan upp gick bra, det tog några timmar men tiden går fort när man får chansen att prata med dem som är lika hästtokiga som en själv. Vi planerade, spekulerade, fantiserade och diskuterade kring allt möjligt som har med hästar och ponnyer att göra.

Väl framme på stuterit möttes vi av de två mest bedårande ponnyfölen. Så små och näpna och frimodiga, en av dem kom direkt fram och hälsade på oss och ville bli kliad. Strax efter dök stuterits ägare upp. En otroligt erfaren och kunnig dam som hängt med i welshponnyaveln i Sverige i stort sett sedan den påbörjades ... kanske inte riktigt men nästan.

Hon visade oss runt bland stora och små hästar. Vi fick träffa föremålet för vår resa, en nykastrerad ponnyhingst, som eventuellt var till salu. Ponnymammans dotter provred och det såg hur häftigt ut som helst. En liten söt tuff ryttare på en liten söt tuff ponny. Det kan bli bra, tror jag.

Sedan fick vi också se hennes avelshingstar och himlar vad de är vackra. Jag gick som i ett lyckorus och kunde knappt sluta le, så fina var alla ponnyer.

Resan hem gick lika fort och bra, nu hade vi ändå mer att diskutera. Några beslut är förmodligen ännu inte fattade men jag håller tummarna. Det vore en fin ponny till byn, en riktig liten tävlingsponny.

Jag fotade en hel del men har inte haft möjlighet att föra över bilderna på datorn, kanske kommer det lite bilder senare.

Ha en go kväll önskar UZ

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela