Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

Lördag 16 april

Publicerad 2011-04-16 21:34:01 i Blandat,

I dag har vi haft en lång arbetsdag vid stallklubbens gemensamma ridbana. Den var i stort behov av upprustning och äntligen blev det av.

Planen var att gräva ur spåret som varit grusat sedan tidigare och ersätta det gamla elbandet runt banan med trästaket. Redan i går kväll var en snäll ponnypappa på plats med grävskopa och min käraste man var där och körde bort tovorna med traktor och släp. Och i dag började vi tidigt med att köra ut sand och sätta upp det fina staketet.

Flera familjer var med och hjälpte till och de flesta av barnen var hemma hos oss och myste med film och fika. Det är gångavstånd till ridbanan så det kändes ganska tryggt att ha ett gäng med ungar i åldern 3 till 12 hemma hos oss.

Oj vad vi jobbade och slet - timme efter timme - med avbrott för fika och bullens korv och fram på eftermiddagen började arbetet ge resultat. Det blev verkligen bra.





I morgon är en stor dag för oss här på Mattisgården. Vår fina Leia som har varit i tre veckor på utbildning ska åka på sin första klubbhoppning med utbildaren. Vi har ännu inte hittat någon lämplig ryttare och fastän jag inte vill så tänker jag ibland tanken att det kanske vore bäst att sälja henne. Utbildaren har bekräftat att hon är en riktig tävlingsindivid och värd mycket mer pengar än vad jag kunde drömma om. För pengarna jag skulle fått vid en eventuell försäljning skulle jag både kunna köpa ett nytt släp och en mer fritidshäst som skulle passat mig bättre - just nu i alla fall. Jag kommer ju aldrig att vilja tävla på någon hög nivå - möjligtvis någon klubbtävling, men samtidigt är hon ju min lilla tjej och jag vet inte hur jag skulle klara av att tappa kontrollen över henne.

Svårt dilemma!!!

Tjejen tar med sina två ponnier på klubbtävlingen också, lika bra att passa på när vi ändå ska åka. De står nu borstade och fina i sina boxar. Fina Finemang går och strosar ute i sitt utestall tillsammans med kompisen och jag håller tummarna för att uppehållsvädret håller sig, då blir det absolut fölning utomhus. Åhh, vad jag längtar.

Nu ska vi koja oss och ladda inför morgondagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela