Mattisgården

- handlar om familjen Z och livet med våra djur

Torsdag 2 juni

Publicerad 2011-06-02 07:49:22 i Blandat,

Nu är det sommar .... härligt!

Alla andra i huset sover och det är lugnt och stilla. Jag har varit och släppt ut hästarna och nu sitter jag här med den bästa koppen kaffe på hela dagen. Livet är en njutning.

I går var det fullt liv här på Mattis. Hela min skolklass, alla barn och några föräldrar, var här på den årliga klassfesten. Det var ett påhitt som vi kom på första året som jag jobbade i skolan som en belöning för att de läste så mycket böcker. Men festen blev så uppskattad så nu kan jag inte sluta. De nya barnen börjar fråga redan i början av höstterminen - när får vi åka hem till dig??
Aktiviteten på klassträffen är enkel - det är en tipspromenad med lite oklara frågor och barnens namn står som valmöjligheter. Sedan när promenaden är klar så är varje fråga en egen tävling där barnen tävlar mot varandra i exempelvis balansera potatis på sked, äta upp kolasnöre utan att använda händerna, spika i en spik och så vidare. Barnen älskar det och vi vuxna har kul vi också.
Därefter blir det korv och bröd och sedan lite häst och vagn.
I går blev det mycket kel med Manboy också. Och han ställde sig mitt i barnaskaran och lät sig beundras. Fia höll ett vakande öga på honom men tog ändå uppståndelsen med ro. Vilket fantastiskt temprament den ponnyn har!

I dag blir det full aktivitet. Först kommer en liten tjej från stan och rider på vår Vilma, sedan ska jag åka till Leia igen för idag kommer det en ny tjej och provrider henne. Den gamla tjejen, som ville ha två hästar, en egen och en lånad har fått stopptecken från sin pojkvän. Han tycker inte att hon ska lägga ner pengar på någon annans häst ... och jag har ingen möjlighet att betala allt för henne även i fortsättningen så därför fungerade inte vårt samarbete trots att jag tyckte Leia och hon passade varandra som hand i handske.

Men den nya tjejen är nog minst lika bra. Hon är lite äldre och har hållit på med hästar i hela sitt liv och ridit massor av unghästar. Hon har en egen häst som är skadad med osäker prognos och är därför sugen på att låna. Så jag håller tummarna för att hon gillar henne idag.

Alla förnuftiga människor säger till mig att jag ska sälja henne. Vad ska jag med en framtida tävlinghäst till? Och visst jag håller med, i nuläget är hon alldeles för "mycket" häst för mig. Men ändå ... det är ju min lilla Leia. Jag är inte redo för att ge upp henne riktigt ännu ... om jag kan undvika det. Fungerar det inte med den nya tjejen så kanske jag måste, men det är ett senare problem.

Nu har lillkillen vaknat och vill ha uppmärksamhet så jag önskar er alla en skön ledig dag. På återseende UZ

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

UZ

Jag skriver om vardagen för familjen Z och livet med våra fyra hästar, Dennis, Vilma, Finemang och Leia. Jag skriver främst för att jag själv ska memorera allt som händer och sker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela